logo RankiaTürkiye

Çeşitlendirme Nedir?

Çeşitlendirme nedir

Çeşitlendirme, finans alanında farklı türde varlıklara yatırım yapmak anlamına gelir. Bu şekilde bir yatırımcının portföyündeki kayıp riskini azaltmak amaçlanır.

Yani çeşitlendirme yatırımcının parasını farklı nitelikteki enstrümanlara dağıtmasını gerektirir. Amaç portföyün genel getirisinin varlıklarından birinin getirisi düştüğünde daha az etkilenmesidir.

Grafiksel olarak açıklamak gerekirse çeşitlendirmek tüm yumurtaları aynı sepete koymamak demektir.

Bu noktada çeşitlendirmenin riski azalttığını belirtmek önemlidir ancak kaçınılmaz bir risk türü vardır: Sistematik risk veya sistemik risk. Bu, piyasayı bir bütün olarak etkileyen bir risktir bu nedenle yatırımcı bundan kaçınamaz.

Örneğin bir emlak balonunun patlaması veya bir doğal afet finansal sektörü az ya da çok etkiler.

Çeşitlendirme Kriterleri

Çeşitlendirme için dikkate alınması gereken birkaç husus vardır:

  • Varlık Sınıfları: Hisse senetleri, tahviller, nakit, gayrimenkul ve emtia gibi farklı varlık sınıfları arasında çeşitlendirme yapmak her varlık sınıfının benzersiz özelliklerinden ve piyasa koşullarındaki farklı davranışlarından yararlanarak riski azaltmaya yardımcı olabilir.
  • Sektör: Yatırımcı; parasını hizmetler, gayrimenkul, tarım, hidrokarbonlar gibi farklı sektörlere yatırabilir. Amaç yatırım yapılan alanların birbiriyle ilişkili olmamasıdır. Örneğin tüketim ve madencilik birbirine bağlı değildir. Bu nedenle biri düşerse diğeri zorunlu olarak etkilenmez. Ancak petrol çıkaran bir şirketin ve rafinaj yapan başka bir firmanın hisseleri alınırsa her ikisi de birbirine bağlıdır.
  • Coğrafyalar: Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa, Asya-Pasifik, gelişmekte olan piyasalar ve diğer bölgelerde yatırım yapmak.
  • Volatilite: Bu bağlamda genellikle iki ana kategori arasında ayrım yapılır: Değişken gelir ve sabit gelir. İlki, özellikle borsa ve borsada satılan hisseler ile ilişkilidir. Uzun vadeli bir yatırımdır ve örneğin yıllık dönemlerde düşüşler gösterebilir. Öte yandan sabit gelir adından da anlaşılacağı gibi zaman içinde daha istikrarlı getiriler sunar. Hem şirketlerin hem de hükümetlerin tahvilleri gibi borç araçlarıyla ilişkilidir. Bunlar sahibine sabit bir getiri sunar ancak değişken gelire kıyasla daha düşüktür.
  • Piyasa kapitalizasyonu: Büyük kapitalizasyonlardan küçük ve orta ölçekli kapitalizasyonlara kadar farklı büyüklükteki şirketler arasında çeşitlendirme yapın.
  • Yatırım ufku: Yatırımcı, yatırımının süresini belirlemelidir. Bu şekilde portföyünde uzun vadeli bir yatırımı (değişken gelir gibi) veya kısa vadeli bir yatırımı örneğin 12 aylık bir tahvil gibi, önceliklendirebilir.
  • Yatırım stili: Büyüme, değer, momentum veya temettü odaklı gibi farklı yatırım stillerini değerlendirin.
  • Finansal araçlar: Bireysel hisseler, yatırım fonları, ETF'ler, kurumsal tahviller, devlet tahvilleri, emeklilik fonları ve diğerleri gibi farklı türde finansal araçlar arasında çeşitlendirme yapmak çeşitli maruz kalma ve yatırım fırsatları sağlayabilir.

Ayrıca diğer bir çeşitlendirme yöntemi de ülkeye göre yatırım yapmaktır. Örneğin gelişmekte olan bir piyasaya yatırım yapmak aynı zamanda gelişmiş bir ekonomiye de yatırım yapmaktır.

Çeşitlendirme için Diğer Yöntemler

Çeşitlendirme sadece finansal piyasalarla ilgili değildir. Örneğin bir şirket de farklı iş kollarına girerek; pazara sunmak için çeşitli ürün veya hizmetler geliştirerek çeşitlendirme yapabilir.

Bir şirketin çeşitlendirmesi dikey olarak gerçekleşebilir, bu da tedarik zincirinin başka bir dalına girmek anlamına gelir. Örneğin bir tedarikçi veya müşteri satın almayı tercih edebilir. Kahve çiftçisinin bir kahve kavurma tesisi kurmaya yatırım yapması  bir örnek olabilir.

Başka bir seçenek ise yatay çeşitlendirmedir. Bu da sunulan ürün veya hizmet yelpazesini genişletmek anlamına gelir (firmanın mevcut teklifiyle ilgili olabilir veya olmayabilir). Bu, hedef kitleyi araştırdıktan sonra yapılır.

Son olarak kamu politikalarından çeşitlendirmeye atıfta bulunulabilir. Dolayısıyla hükümetin önlemlerinin ülkenin ürettiği ve ihraç ettiği mal çeşitliliğini artırmayı amaçladığı anlamına gelir.

Reklam
İlgili makaleler