Temel Analiz / Değer
Fiyat kazanç (F/K) oranı, temel analizde yatırımcıların sıklıkla kullandığı bir metriktir. F/K oranı, bir şirketin hisse başına düşen kârının hesaplanmasıyla oluşur. Bu makalede "fiyat kazanç oranı nedir" sorusuna cevap arayarak bu oranın formülüne ve nasıl yorumlandığına göz atacağız.
Fiyat kazanç oranı, bir hisse senedi satın alırken yapılan yatırımın ne kadar sürede geri kazanılabileceğini bize söyler.
Örneğin, F/K oranı 11 ise bu yıl için beklenen kârların gelecekte de sürdürülmesi durumunda, yatırımcının hisse senedini satın almak için ödediği miktarı 11 yıl içinde geri kazanacağı anlamına gelir.
Başka bir deyişle, fiyat kazanç oranı, işletmenin kârının firmanın kotasyonuna kaç kez dahil olduğunu yansıtır. Dolayısıyla, örneğin 9 oranı, hisse başına fiyatın kâr bazında dokuz katına eşit olduğu anlamına gelir.
Bu oran, temel analiz için de önemli bir parçadır. Temel analiz, bir hisse senedinin teorik fiyatını şirketin belirli finansal verileri ışığında belirlemeye çalışan bir analiz yöntemidir.
👉 Eğer temel analiz hakkında daha detaylı bilgiye ulaşmak istiyorsanız bu makalemize de göz atabilirsiniz: Borsada Temel Analiz: Oranlar, Yöntemler ve Şirket Türleri
Daha önce belirttiğimiz gibi, F/K oranı, hisse fiyatının hisse başına kâra bölünmesi sonucunda hesaplanır. Ancak, şirketin piyasa değerini net kâra bölersek de aynı sonucu elde ederiz.
Hisse başına fiyatın piyasa değeri ile hisse sayısının bölümüne ve hisse başına kârın net kâr ile hisse sayısının birbirine bölünmesine eşit olduğunu hatırlayalım.
Hisse başına kârı hesaplarken, son döneme ait şirket verileri kullanılabilir. Ancak, aynı döneme ait olmayan iki veriyle karşı karşıya da kalabiliriz. Örneğin, bir şirketin 2020 yılına ait hisse başına fiyatı ile 2019'a ait hisse başına kâr verisi gibi.
Bu sorunu çözmek için, şirket için tahmin edilen kâr verisini kullanabiliriz. Yukarıdaki örneği referans alırsak ve 2020'nin Temmuz ayındaysak, o yılın sonu için hisse başına kârı öngörmeye çalışırız. Diğer bir deyişle, bir önceki yılın hisse başına kâr verisini kullanmaktan kaçınmamız gerekir.
F/K'yı hesaplamak için karmaşık işlemlere gerek yok, uygulayabileceğiniz çok basit bir formül var:
Bu kadar kolay.
Koç Holding yıllık raporu üzerinden ilerleyerek bir hesaplama yapalım.
F/K= Hisse fiyatı / HBK: 229,90 / 28,49 = 8,06
Bu bilgileri formüle koyduğumuzda şirketin F/E'sinin 8,06 olduğunu görüyoruz.
Çok basit bir şekilde F/K oranının (Fiyat/Kazanç oranı) aşağıdaki ölçeklerde yorumlandığını söyleyebiliriz .
Şimdi, F/K oranının yorumlanmasıyla ilgili bazı notlar vereceğiz.
En önemli husus, piyasanın geçmiş sonuçları değil gelecekteki sonuçları dikkate almasıdır.
Bu, bir şirket mevcut kazançlarının 15,4 katı bir çarpanla işlem görüyor olsa da, analistlerin ve yatırımcıların bu hisse başına kazançların gelecekte artacağını tahmin ediyor olması ve bunun da bu tahmini kazançlar için daha düşük bir değerleme çarpanıyla sonuçlanması anlamına gelir. Tersine, piyasa hisse başına kazançta bir düşüş öngörüyorsa, gerçekte gelecekteki kazançlar için daha yüksek bir çarpan ödersiniz.
Bir şirketin F/K'sını sektör ortalamasıyla karşılaştırmak çok önemlidir . 10'luk F/K oranı teknoloji sektöründe düşük ancak tüketim malları sektöründe yüksek olabilir. Her zaman elmaları elmalarla karşılaştırmanız gerekir.
Ve bu aslında en önemli karşılaştırmalardan biri, çünkü bir oran bir şeyin pahalı mı yoksa ucuz mu olduğunu sektördeki diğer katılımcılarla karşılaştırırsak gösterebilir.
F/K Oranı harika bir araç olmasına rağmen sınırları vardır:
Fiyat -kazanç (F/K) oranı, bir hisse senedinin değerini anlamak ve bilinçli yatırım kararları vermek için anahtardır.
F/K'yı analiz ederken bunu daima sektör ortalamasıyla karşılaştırın ve şirketin büyüme beklentilerini göz önünde bulundurun. Mükemmel olmasa da F/K, piyasanın bir şirkete kazancına göre nasıl değer verdiğine hızlı bir bakış sağlar.
Yüksek veya düşük Fiyat -kazanç (F/K) oranıa sahip olmanın ne anlama geldiğini görelim.
Dolayısıyla her şey yatırım yaklaşımına bağlı olacaktır. Bu durumda, büyüme yatırımcıları , tarihsel olarak artan ve mümkünse sektör ortalamasından daha yüksek (en yüksek F/K oranına sahip şirket olsa bile) yüksek F/K oranları arayacaktır çünkü bu, hisse senedinin hakkındaki yüksek beklentiler nedeniyle patlamaya yakın olabilir.
Bunun tersine, değer arayanlar olarak değer yatırımcıları , temelleri iyi ancak F/K oranları nispeten düşük veya istikrarlı olan şirketleri araştıracaktır ; onlara göre bu, piyasanın ya bu şirketi gözden kaçırdığının ya da basitçe onu küçümsediğinin bir işaretidir.
Kısacası, Fiyat-kazanç oranı (F/K) ,bir şirketin kazançlarının hangi katsayı üzerinden ödendiğini bize gösterir; çok yüksek beklentiler nedeniyle fazla mı ödüyoruz, yoksa şirketin olanaklarına güvenilmediğinden çok mu az ödüyoruz bunu anlamamızı sağlar. Her halükarda, bir şirketin gerçekten aşırı mı yoksa az mı değerlendiğini bilmek için hem sektörün ortalama Fiyat-kazanç oranı'nı hem de şirketin beklentilerini bilmek önemli olacaktır.