Ford Otosan (FROTO) Hisse İncelemesi

Ford Otosan veya resmi adıyla Ford Otomotiv Sanayi A.Ş. 90 ülkeye yaptığı ihracatla Türkiye’de 12 yıldır otomotiv ihracatında liderdir. ISO 500 sıralamasına göre Tüpraş’tan sonra Türkiye’nin 2. büyük sanayi kuruluşudur. 5 ana merkezde faaliyetlerini sürdüren şirketin 2023 sonu itibarıyla 23.000 çalışanı bulunmaktadır. Borsa İstanbul’un en değerli otomotiv firmasıdır. Bir otomobili baştan aşağıya tüm aşamalarıyla üretebilecek kapasiteye sahip olan firma, Türkiye’nin en büyük otomotiv ARGE alt yapısına da sahiptir.

Türkiye’de Gölcük, Yeniköy ve Eskişehir Fabrikaları, Romanya’da ise Craiova Fabrikası vasıtasıyla otomobil ve ticari araçların imalatı, montajı, satışı, ithalatı ve bu araçların yedek parçalarının üretimini yapmaktadır.

Ford Otosan

Ford Otosan, Ford Avrupa ayağının en büyük ticari araç üretim merkezidir.

Ford Otosan’ın %41’i Ford Motor Company, %41’i Koç Holding’e aittir. %18 ise halka arz olmuştur ve Borsa İstanbul’da işlem görmektedir.

Ford Otosan’ın Tarihsel Gelişimi

  • 1928 – Vehbi Koç tarafından ilk Ford acentesi açıldı.
  • 1959 – Ford’un dünyadaki ilk montaj fabrikası için Otosan A.Ş. kuruldu.
  • 1960 – İstanbul fabrikasında Ford Consul otomobil ve Ford Thames kamyon montajı yapıldı.
  • 1961 – Ford transitin atası olan T-800 minibüsleri üretildi.
  • 1966 – İlk yerli araba Anadol üretim bandından çıktı.
  • 1979 – Eskişehir fabrikası kuruldu.
  • 1983 – Ford Otosan’ın %30’u Ford Motor Compay’e satıldı ve Ford’la ilk organik bağ kuruldu.
  • 1986 – Ford Otosan borsada işlem görmeye başladı.
  • 1986 – Türkiye’nin ilk dizel motoru ERK üretildi.
  • 1997 – Ford ve Otosan hisseleri oransal olarak eşitlendi ve şirketin adı Ford Otosan oldu.
  • 2001 – Kocaeli fabrikası açıldı.
  • 2007  – Gebze teknoloji merkezi açıldı.
  • 2011 – Ford Otosan Ford’un küresel ağır ticari araç ve dizel motor geliştirme merkezi oldu.
  • 2014 – 3. Fabrika olan Kocaeli Yeniköy fabrikası üretime başladı.
  • 2015 – İstanbul Sancaktepe’de Türkiye’nin en büyük ARGE merkezi açıldı.
  • 2021 – 2 milyar Euro ile Kocaeli’de Türkiye’nin en büyük otomotiv yatırımına başlandı.
  • 2021  – İlk ve tek yerli şanzıman Eskişehir fabrikasında üretildi.
  • 2022 – Romanya’daki Ford fabrikası Ford Otosan bünyesine geçti.

Ford Otosan Ne Kadar Büyük?

2023 yılında Türkiye’deki toplam araç üretiminin %40’ı, ticari araç üretiminin ise %77’si Ford Otosan tarafından yapılmıştır.

Türkiye’deki satış adetleri bazında baktığımızda ise 2023 yılında binek ve hafif ticari araç pazarında Fiat ve Renault’un ardından üçüncü olmuştur.

Ford Otosan’ın büyüklük açısında asıl öne çıktığı nokta ihracattır. 13 yıldır otomotiv, 8 yıldır da Türkiye mal ihracat şampiyonudur.

Ford Otosan İştirakler ve Bağlı Ortaklıklar

Firma AdıFirmanın Faaliyet KonusuFord Otosan’ın Ortaklık Payı (%)
Otokar Otomotiv Sanayi A.Ş.Ticari Araç ve Savunma Sanayine Yönelik Araç İmalat ve Satışı0,59
Gembox Teknoloji Girişimleri Anonim ŞirketiAraştırma, geliştirme, danışmanlık, mühendislik ve kuluçka faaliyetleri, bu alanlarda kurulmuş şirketlere ve yürütülen girişimlere yatırım yapılması100
Ford Otosan Netherlands BVŞirket, holding şirketleri faaliyetleri yürütebilmek ve Ford Trucks (Kamyon) ihraç pazar yapılanmalarını merkezi olarak yönetebilmek amacıyla kurulmuştur100
Rakun Mobilite Teknoloji ve Ticaret Anonim ŞirketiMobilite alanında ürün, teknoloji ve çözümler geliştirmek ve satışa sunmak100

Ford Otosan (FROTO) Hisse Senedi HakkındaTemel Veriler

İlk defa 13 Ocak 1986 yılında halka arz olarak Borsa İstanbul’da işlem görmeye başlayan Ford Otosan yıldız pazarda işlem görmektedir. Borsa kodu FROTO.IS olarak geçmektedir. BIST Sürdürülebilirlik, FTSE4Good Gelişmekte Olan Piyasalar, Bloomberg Cinsiyet Eşitliği ve BIST Kurumsal Yönetim endekslerine dahildir. Karbon Saydamlık Projesi (CDP) iklim ve su programlarının gerekliliklerimi karşılamakta, İklimle Bağlantılı Finansal Beyanlar Görev Gücü’ne ( TCFD ) katkıda bulunmaktadır.

2023 yılında %34 yükselen BIST 100’le kıyaslandığında Ford Otosan hisse senedi %50 oranında artarak endeksin üzerinden getiri sağlamıştır. 2024 yılının ilk 6 ayında ise BIST 100 %38 yükselirken Ford Otosan %48 oranında artmıştır. Bu yılın ilk 6 ayında da endeksi yenmiştir.

Ford Otosan’ın 2023 Verileri ve 2024 Beklentileri

2023 gerçekleşme2024 yıl sonu beklentisi
Toplam Türkiye otomotiv pazarı1.278.000800.000 – 900.000
Ford Otosan perakende satışları114.000100.000 – 110.000
Toplam yurt dışı satış adedi492.000560.000 – 610.000
Toplam satış adedi610.000660.000 – 720.000
Toplam üretim590.000650.000 – 700.000
Yatırım harcaması900 Milyon Euro900 Milyon – 1 Milyar Euro
Ford Otosan 2024 yılı 1. çeyrek faaliyet raporundaki verilerden derlenmiştir.

Ford Otosan 2024 yılında Türkiye otomotiv pazarında bir miktar daralma bekliyor. Türkiye ve Romanya’daki fabrikaların toplamında yapılan üretim ve satışların da kabaca %10-20 arasında artacağı tahmin ediliyor. 2025 yılına kadar ürettiği tüm modellerin elektrikli versiyonlarını üretmeyi hedefliyor.

Ford Otosan Yatırımları

Ford Otosan 2021 yılında 2 milyar Euro ile Kocaeli Yeniköy fabrikasında yapacağı Türkiye’nin en büyük otomotiv yatırımını duyurdu. 2026 yılına kadar yapımı sürecek olan bu yatırımla elektrikli yeni nesil ticari araçların üretimi için altyapı hazırlanacak. Bu yatırımın tamamlanması ile Kocaeli’de yer alan Gölcük ve Yeniköy fabrikalarının yıllık üretim kapasitesi 650.000 adede çıkacaktır. Bu tesiste Ford’un ticari araçlarının yanı sıra, yapılan anlaşma çerçevesinde Volkswagen ticari araçları da üretilecek. Bu açıdan ilk defa bir Volkswagen marka araç da Türkiye’de üretilecek. Yatırım tamamlandığında ayrıca 3.000 kişiye doğrudan istihdam sağlaması bekleniyor. Yan sanayi kollarıyla birlikte istihdamın 18.000 kişiye kadar çıkması bekleniyor.

Bu dev yatırım sonlandığında Türkiye elektrikli ticari araç üretiminde önemli bir ülke konumuma yükselecek. Tek başına Ford için düşündüğümüzde ise Türkiye Ford’un elektrikli ticari araç üretim merkezi haline gelecek.

Ford Otosan (FROTO) 2024 1. Çeyrek Bilanço İncelemesi

Aşağıda Ford Otosan’ın 2024 yılı 1. çeyreğine ait bilanço, gelir tablosu ve faaliyet raporundaki verilerinden derlenmiş olan satışlar, karlılık, maliyet ve borçluluk yapısı hakkında bilgilere ulaşabilirsiniz. Hem temel finansal verilere hem de bu verilerdeki değişimlerin sebeplerine ve gelecek beklentilerine özellikle değindiğimizi belirtelim.

Satışlar

2023’ün ilk çeyreğinde 116 milyar TL olan brüt satışlar 2024 ilk çeyrekte 127 milyar TL olmuş ve yaklaşık %9 artmıştır. Satış gelirlerinin %76’sı yurt dışı satışlardan, %24’ü ise yurt içi satışlardan oluşmuştur. Geçen yılın aynı dönemine göre yurt dışı satış gelirlerinin oranı 2 puan artmıştır.

Yurt içi piyasanın toplam gelirler içindeki payının azalması, ayrıca Ford’un Türkiye’deki pazar payından da anlaşılabilir. Geçen yılın aynı döneminde %10,5 olan pazar payı bu yıl %7,9’a gerilemiştir. Yurt içi perakende satışları da %6 azalmıştır.

Ancak yurt dışı satışlar bu çeyrekte adet bazında %11, gelir bazında ise %12,3 artmıştır. Bu satış verileri bilançoya net bir şekilde etki etmiştir.

Satış gelirlerinin ve adetlerinin gelecekteki durumunu analiz etmek için Ford tarafından piyasaya sürülecek yeni modellerin takip edilmesi gerekir. Yurt içi gelirlerinde ise taşıt kredi faizlerindeki yön etkili olacaktır. Faiz oranı açısından içinde bulunduğumuz dönemi düşünürsek şu an zirve noktada olduğumuzu söyleyebiliriz. Faiz oranlarının yavaş yavaş düşmesiyle yurt içi satış gelirlerinin önümüzdeki 1 yıllık süreçte artacağını öngörebiliriz.

Karlılık ve Maliyet yapısı

Ford Otosan’ın karlılık ve maliyetlerini incelerken bilanço ve gelir tablosundaki detaylar arasında fazla boğulmadan ekonomik faktörlere değinerek mevcut sorunlar neler ve gelecekte hangi şartlarda bu sorunlar ortadan kalkabilir irdeleyeceğiz.

Geçen yıla göre araç satışlarının bu çeyrekte bir miktar daha zayıf seyretmesi sektörde daha sert bir rekabet ortamı oluşmasına yol açtı. Elbette artan rekabet ilk olarak kar marjlarının düşmesine neden oluyor. Bu açıdan çeyreklik bazda baktığımızda 2023 yılının ilk çeyreğinde 14 milyar TL olan brüt kar 2024’te 13 milyar TL olmuştur. Yine aynı dönemde satışların maliyeti 100 milyar TL’den 111 milyar TL’ye yükselmiştir.

Karlılığı düşürüp maliyetleri artıran temel etkenleri şöyle sıralayabiliriz:

  • İşçilik ve hammadde maliyetlerinde artış,
  • Yurt içi satışların azalması
  • Sektördeki rekabetçi fiyatlama

Bu etkenlerin gelecekte ne şekilde hareket edebileceğini tek tek analiz edelim:

  • İlk olarak hammadde maliyetleri hakkında bir öngörüde bulunmak zor olduğunu belirtelim. Çünkü hammadde maliyetleri jeopolitik olaylardan çok fazla etkilenir.
  • Maaş zamları genelde yıl başında yapıldığı için yıl ilerledikçe işçiliğin üretim maliyetleri içindeki payı enflasyon sebebiyle azalacaktır.
  • Merkez bankasının politika faizini düşürmeye başlamasıyla taşıt kredi faiz oranları düşeceği için yurt içi satışlarda en kötünün geride kaldığı söylenebilir. Bu açıdan kredi faizlerini takip edip ilerleyen dönemde yurt içi satış gelirlerinin yönü hakkında fikir yürütülebilir.
  • Sektördeki rekabet de kredi faizlerinin düşüp, talep artışıyla beraber satışların artmasıyla normal olarak dengelenecektir. Ancak kredi faizleriyle bağlantılı olarak satışların hissedilir derecede artması için net bir faiz indirim sürecine girmemiz gerekir. Faizlerin düşmeye başlamasıyla ilk etapta ufak çaplı bir hareketlenme beklenmelidir. Bu nedenle önümüzdeki 1 yılda kar marjlarında kötüleşmenin bitmesini ve bir iyileşme başlamasını bekleyebiliriz.

Bu açıdan son 5 yılın ortalama net kâr marjı çeyreklik olarak %8,87, son çeyrekte ise bu oran %7,23 olarak gerçekleşti. Yine son 5 yıllık dönemde net kâr marjı 2019 yılının 2. çeyreğinde %4,50 ile en düşük değeri alırken 2021 yılının son çeyreğinde %16,08 ile en yüksek değeri gördü. Bu verileri değerlendirdiğimizde net kâr marjının son 5 yıl ortalamasının altında olduğunu söyleyebiliriz. Yukarıda saydığımız maddelerin birer birer iyileşmesiyle tekrardan ortalamaların üzerinde marjlara geçiş gerçekleşecektir. Bu süreçte de dolayısıyla hisse fiyat performansının daha iyi olması beklenebilir.

Borç Yapısı

Ford Otosan 2024 yılının ilk çeyreğinde 124 milyon Euro döviz kredi ödemesi yapmış ve 304 milyon Euro yeni döviz kredisi almıştır, 307 milyon TL yerli para cinsinden kredi ödemesi yapmış ve 1 milyar TL tutarında yeni TL kredisi almıştır. Böylece ilk 3 ayda toplam kredi stoku 74 milyar TL’den 77 milyar TL’ye çıkmıştır.

Elbette sadece borç miktarına değil borçlanma maliyetlerine de bakmak gerekir. 2024 yılının ilk çeyreğinde finansman giderlerinin net satışlara oranı %5,48 olmuştur. Son 5 yılın ortalaması %5,73’tür. Son 5 yıl ortalamasının altında bir finansman gideri olduğu söylenebilir.

Borçluluk konusunda bir sorun olmadığı ve borçlarını başarılı bir şekilde döndürerek yatırıma dönüştürdüğü için Ford Otosan’ın borç yönetimi konusunda son derece başarılı olduğunu belirtelim.

Ford Otosan Temettü Veriyor Mu?

Ford Otosan son 20 yıldır kesintisiz olarak temettü verdiği için kâr payı dağıtımı açısından da kıymetli bir şirkettir. Mart-Nisan ve Ekim-Kasım aylarında olmak üzere neredeyse her yıl iki defa temettü vermektedir.

Yıllara göre değişmekle birlikte her sene elde ettiği karın %70 – 80’ini temettü olarak dağıtmaktadır. Hem böyle yüksek oranlı temettü dağıtımı hem de büyük yatırım harcamalarının yapılması gerçekten etkileyici. Aşağıda 2020 yılından bu yana ödenen temettülerin bir listesini görebilirsiniz. Nisan ayında %30’luk bir kâr payı dağıtımı varsa, genelde Kasım ayında yapılan ikinci ödemede ise karın yaklaşık %50’si dağıtılmış.

Bu açıdan yıl sonuna doğru %4 verimle bir temettü ödemesi daha beklenebilir. O da mevcut hisse fiyatıyla yaklaşık olarak hisse başına en az 45 TL gibi bir temettü ödemesine denk gelebilir. Elbette bu sadece geçmişe bakarak yapılmış bir öngörüdür. Ekim ayında şirketin KAP duyurularını takip edip temettü ödemelerini öğreneceğiz.

👉 Temettüler hakkında daha temel bilgiler almak istiyorsanız makalemizi inceleyebilirsiniz: Temettü Nedir? Temettü Türleri ve Yatırımcılar İçin Önemi

Temettü tarihiTemettü verimiKar dağıtma oranıPay başı verilen temettü (TL)
23.03.2020%5,66%562,65
24.03.2021%2,60%545,45
19.11.2021%1,42%323,20
24.03.2022%3,70%5211,70
30.11.2022%1,16%235,13
13.03.2023%2,09%2712,82
30.10.2023%3,16%5626,78
08.04.2024%3,20%3138,97
FROTO son 5 yılın temettü verileri

FROTO Teknik Analiz – Grafik İncelemesi

Ford Otosan’ın fiyat grafiğine baktığımızda neredeyse Mart 2023’ten bu yana benzer hareketleri tekrar ederek uzun vadeli yükselişine devam ettiğini görebiliriz. Hatta bayrak formasyonu için teknik analiz eğitimlerinde örnek olarak kullanılabilecek kadar net bir oluşum ortaya çıkmıştır. Ortadaki mavi bayrak ve öncesindeki mavi direk net bir şekilde görülüyor. Daha sonra formasyon bayrak direği kadar ilerleyerek hedefine ulaşmıştır.

Mevcut durumda ise en üstteki mavi kanal veya bayrak içinde olduğumuzu söyleyebiliriz. Bunun gerçekten bir bayrak formasyonu mu olduğunu kanal içindeki hareketin gidişatına göre karar vermek gerekir. Eğer fiyat içinde bulunduğu kanalı yukarı doğru kırarsa bayrak direği kadar bir yükseliş hedeflenebilir. Ancak, bayrak formasyonlarında ardışık 3 tane bayrak gördüğümüzde ana trendin genelde bir miktar yorulduğunu da belirtmek gerekir.

Hem kısa hem de uzun vadeli yatırımlar için en üstteki kanal içindeki hareketi takip etmek gerekir.

Ford Otosan (FROTO) – Yatırım için Aracı Kurum Alternatifleri

Ford Otosan veya başka herhangi bir hisse senedine yatırım yapmaya başlamak için aşağıdaki aracı kurum incelemelerimize göz atabilirsiniz:

Diğer Hisse İncelemeleri

Ayrıca Borsa İstanbul’da işlem gören diğer önemli hisse senetlerinin incelemerini okumak isterseniz aşağıdaki bağlantılara tıklayabilirsiniz:

İlgili Makaleler